יום שבת, 10 בדצמבר 2011

תיק 51 - ז'יל פרו








תיק 51 הוא ספר מתח אחר. קצת כמו ש"עולמו של טרומן" הוא סרט אחר של ג'ים קרי.

מבחינת חוויה, תיק 51 נתן לי הרגשה של תוכנית מציאות. למרות שהוא שונה מתוכניות מציאות.

בתוכניות מציאות המשתתפים נדחפים - בהתאם לחוקי האתיקה - להתנהגויות קיצוניות. זה נעשה בשביל הרייטינג.
בתיק 51, הדמויות נדחפות - ללא כל חוקי אתיקה - לשם הדחיפה, לשם המטרה הספציפית.
בתוכניות מציאות הדמויות יודעות שהן משתתפות.
בתיק 51 הן לא יודעות אלא אם כן זה כדאי עבור ה"במאים".
לתוכניות מציאות יש קהל גדול.
בתיק 51 הקהל של מצומצם. לפעמים מסוכסך.
ובכל זאת, חוויית הקריאה בתיק 51 גורמת לתחושה של צפייה במעין תוכנית מציאות. אולי הספר הזה עומד היטב על הקשר בין ריגול למציצנות שבה מתאפיינות תוכניות מציאות. אני לא יודע.

אבל מספיק עם הגיגים חווייתיים.

תיק 51 הוא בהחלט ספר מתח ייחודי. העלילה מתארת תיק מעקב אחר דיפלומט צרפתי. דומיניק אופאל שמו. הוא משרת במשרה דיפלומטית בארץ זרה. שירות ביון זר הוא הפותח במעקבים אחריו. המטרה - גיוסו של אופאל כמקור מידע/פעילות לטובת האינטרסים של המדינה הזרה.

עד כאן זה נשמע כמו ספר מתח פשוט. אבל מבנה הספר הופך אותו למיוחד.
הספר כולל הצטברות של מידע שמושג בדרכים שונות. מעקבים. התחזויות. מניפולציות. אין שום מקום לייסורי מצפון. הכול כשר. השיקולים הקרים של עולם הביון מוצגים בעירום מלא. פיתוי מורכב. סחיטה. הכול למען המטרה, והאמצעים כשרים בעיני אלו שעומדים מאחורי הקלעים. מדי פעם הם גם מתנגחים בינם לבין עצמם. אולי כדי להזכיר לנו שגם הם בני אדם.
המידע מצטבר, ואט-אט, דמותו של הפוליטיקאי הזה. נשוי פלוס שניים, קורמת עור וגידים. נבנית והופכת מורכבת וברורה יותר ויותר. עד שאפשר ממש לדמיין אותה.

חלקו הראשון של הספר מעט מפוזר בעיני. הרבה מידע. מעט מגמה או פעילות. באמצע הספר, נוצר מעין כיוון חקירה, שממוצה באופן מעורר התפעלות בחציו השני. לא אוסיף הרבה כדי לא לקלקל את חוויית הקריאה. רק אומר שוב שמדובר בספר בעל מבנה וקצב ייחודיים משלו.

עוד נקודה חשובה לגבי הספר קשורה לפסיכולוגיה ולמשקל הניתוח הפסיכולוגי בעולם הביון. פרויד והפסיכואנליזה שלו דומיננטיים מאוד בצרפת. הדבר ניכר בספר שמכיל בתוכו כמה הערכות פסיכולוגיות מעניינות. גם אם לפעמים קצת מייגעות. מרשים או משעשע - תלוי איך תרגישו ביחס לפן הפסיכולוגי של הספר - לראות כיצד עולמן הפנימי של הדמויות עובר הערכה מעמיקה שעל פיה נקבעות תוכניות פעילות בזירות המעקב השונות, וכיצד פן זה משתלב עם הבנת סופו של הספר.

קראתי את הספר במשך כשבוע. עברתי על כמה "מסמכים" בכל ערב. וניסיתי לחשוב, יחד עם הדמויות הנעלמות שעמדו מאחורי הדיווחים, על דרכי פעולה אפשריות.

בסך הכול מדובר היה בחוויה חדשה, מרעננת, ומחדשת, גם אם לעיתים קצת מייגעת. באופן כללי, ממליץ על התנסות עם רומן הביון המיוחד והמאוד צרפתי הזה.

ציונים:

איכות הכתיבה: 8, על הוורסטיליות והיכולת לכתוב דמויות שונות, ולאו דווקא על איכות אחידה.
דמויות: 8, דמותו של אופאל נבנית היטב לאורך הסיפור. כך גם דמויות נוספות, וגם מעין "דמות מרגל" ארכיטיפית שנחשפת עם התקדמות המהלכים של שירות הביון.
קצב: 7
תעלומה: 7

ממוצע: 7.5

בונוס: 3 נקודות על מקוריות המבנה.

סופי: 7.8

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה