יום שלישי, 7 בפברואר 2012

הרצח הראשון שלי - לנה להטוליינן


את הספר הזה קראתי אחרי "יום רביעי בערב" של יעל הדיה, שמתאר טיפול פסיכולוגי קבוצתי. ב"רצח הראשון שלי" סיטואציית הבסיס היא מאוד מקורית, ומזכירה מעט סיטואציה של טיפול קבוצתי, גם אם המפגשים המשותפים מעטים, ובתפקיד הפסיכולוג ניצבת חוקרת שלא שומרת על המרחק המתאים. למרבה הצער, למרות נקודת ההתחלה המקורית, הכתיבה הקולחת, ובניית הדמות הראשית המוצלחת משהו בכל זאת לא לגמרי עובד.

אז במה מדובר. הגיבורה שלנו היא מאריה קאליו, בת 28, אם הבנתי נכון, שוטרת חוקרת, אבל עוד לפני זה מעין זאבה בודדת, בעלת רגישות גבוהה, חוש הומור וחוסר החלטיות שמאפיין רבים מבני העשרים שלושים של ימינו (יש אומרים שבימינו גיל ההתבגרות נמשך עד גיל שלושים במדינות מערביות). היא מתלבטת אם להמשיך בתפקידה במשטרה או לסיים את לימודי המשפטים שלה לאורך כל הספר.

הספר נפתח ברצח שמתבצע בבית קיץ בו מתארחת מקהלת אוניברסיטה. הנרצח הוא הבחור שבית הקיץ שייך להוריו, מעין פלייבוי אניגמטי שדמותו הולכת ונחשפת לאורך הספר. יתר חברי המקהלה מוכרים למאריה מן העבר מפני שהייתה שותפתה לדירה של האקסית של הנרצח וכך יצא לה לפגוש את יתר החשודים. במובן הזה, הסיטואציה שנוצרת היא מוזרה עבור מאריה שמקבלת עליה את החקירה, לא פשוט לחקור אנשים שבעבר ראו אותך שיכור או שמצאת מושכים וכו', ולהטוליינן מיטיבה לתאר את הלבטים והדקויות של המצב הזה.

מאריה פותחת בחקירה מאומצת וקולחת שבמהלכה אנחנו נחשפים גם לקשיים שחווה אישה שוטרת, לדמותו רבת המימדים של הנרצח ולדינמיקה המעניינת בקרב חברי המקהלה.

ובכל זאת, כמו שאמרתי, משהו לא לגמרי עובד. אומנם סיימתי את הספר ביומיים בלבד, והקריאה הייתה מהנה, אבל משהו במכלול פשוט לא עבד. קצת קשה לשים על זה את האצבע, אבל נראה לי שזה בעיקר הפער בין יכולת הכתיבה המוצלחת של להטוליינן והעומק של הדמות הראשית ליתר הדמויות שנוטות להיות מעט סטריאוטיפיות ולתעלומה שנפתחת באופן מעניין אבל נפתרת באופן פשטני, קצת כלאחר יד. ואז החוויה שעימה נשארים בסוף היא הפער, והפער מתסכל (לפעמים יותר כיף לקרוא ספר גרוע בכל הפרמטרים ואז להשתלח בו, עיין ערך "טיפות שלג" שאכזב אותי). סיימתי לקרוא בהרגשה שהוחמץ כאן ספר מתח שיכול היה להיות הרבה יותר טוב ממה שהוא.

בכריכה האחורית כתוב שנכתבו עוד עשרה ספרים בסדרה של מאריה קאליו, ולמרות התחושה שעימה יצאתי מהקריאה, ובגלל החיבה לדמות הראשית ולכתיבה של להטוליינן אנסה גם את הבא בתור אם יתורגם.

ציונים:
קצב: 8
תעלומה:6
דמויות: 7 (8 למאריה ו-6 ליתר)
איכות כתיבה: 7.5

ממוצע: 7.125

בונוס/עונש: אין.

סופי: 7.125

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה