יום שלישי, 13 במרץ 2012

רמפול - פרקליט פלילי - ג'ון מורטימר


חידה. מה זה מצחיק כמו פי.ג'י וודהאוס, משפטי כמו גרישם ומוגש במנות קטנות כמו שרלוק הולמס? נכון, הוראס רמפול.

אבל הגיבור הקשיש אינו רק סכום החלקים שציינתי למעלה.

הוראס רמפול, עורך הדין בן ה-68 יכול ללמד את כולנו הרבה באופן שבו הוא פתוח להכיר ולחוות חוויות חדשות, ללמוד על אחרים ולסייע להם, הוא יכול ללמד אותנו כיצד יש לשמור על צניעות והסתכלות הומוריסטית על החיים כך שנוכל להמשיך ליהנות מעבודתנו (כמו למשל כשהוא מתלונן על תקופה בה התיקים הפליליים האהובים עליו אינם מגיעים אליו: "בתקופה הזו החוק והסדר השתוללו ברחובות באין מפריע"), והוא יכול ללמד אותנו איך ציניות וחמימות יכולות לחיות יחד מבלי לבטל אחת את השנייה.

למעשה, דמותו של עורך הדין הזקן גרמה לי לראשונה לחשוב על השאלה: מה תרצה להיות כשתהיה קשיש? והתשובה היא, כזה.

בשישה סיפורים קצרים, הכתובים בחסכנות ובדייקנות - כמעט, סליחה על הפלצנות, במשיכות מכחול מדויקות ויפות - נחשפת דמותו של רמפול, לומד ומלמד לאורך כל הדרך, חוקר לעומק ומסור ללקוחותיו, וכל זה כשהוא סופג אש מאשתו, הילדה, זו שיש לציית לה, ומפזר סביבו הומור אנגלי מוצלח, כמו למשל "רצח הוא בסך הכול תקיפה עם תוצאות עגומות במיוחד".

בסיפור הראשון מגן רמפול על נער ממשפחת פשע ועל הדרך לומד שיעור בהורות ומלמד את השופט שיעור על ה"רולינג סטונס". בשני הוא מגן על בחורה צעירה מקומונה ונחשף לגרסא הבריטית של ילדי הפרחים, תוך כדי מפגש עם אהבה נכזבת משנות ילדותו. בהמשך הוא מגן באופן מעורר הערכה על פוליטיקאי הנאשם באונס של אחת העובדות במטהו ואף נוטל חלק במשפט גירושין. הספר מסתיים בסיפור אפל יותר בו רמפול מגן שוב על בן למשפחת פשע והתוצאות מעניינות מאוד.

התעלומות אינן מורכבות מאוד. לעיתים הפתרונות פשוטים מדי וניתנים לצפייה מרחוק. אבל אורכם הקצר של הסיפורים והחקירות המוצלחות של רמפול מפצות על כך. הדמויות מקסימות ואהובות, ומאוד משכנעות, והכתיבה נהדרת ושוטפת (את רוב הספר הקצר הזה - 260 ע"מ - קראתי בשבת בבוקר).

הערה אחרונה. הכריכה היפה בה נראים עורכי דין מסתודדים ומעשנים, כנראה בכניסה לבית הדין "אולד ביילי", מעבירה היטב את אווירת המשפט, אבל גם נותנת רושם אפלולי משהו. אז ראו הוזהרתם, הספר הנהדר הזה מכיל את כל קשת הרגשות והתחושות, וכמות ניכרת של הומור.

ציונים:

תעלומה:7
קצב:7.5
דמויות:9
כתיבה:9.5

ממוצע:8.25

בונוס/עונש: בונוס של 7.75 נקודות על הערך המוסף הגדול של הספר - דמותו של רמפול מציעה שיעור צנוע ומאלף על עבודה, נישואין וגישה לחיים.

סופי:9
מקסים, חמים, ציני, אפלולי, ממזרי, מפתיע...בעצם הכול. אל תחמיצו.

4 תגובות:

  1. ספר מעולה של ג'ון גרישם (כמו מרבית ספריו המותחים), בדיוק הגעתי לחלק בו רמפול תוך בפוליטיקאי במהלך תהליך הגירושין, אך טרם הבנתי לחלוטין האם הפוליטיקאי עשה את המעשה או לא. במידה וכן, ההגנה הטוטאלית והתמיכה שהוא מספק לו קצת מכעיסה אותי, אם לומר את האמת!

    השבמחק
  2. טו-אוב.. נתקלתי בו בספריה ולא הייתי בטוחה לגביו - אחליף אותו , נשמע מסקרן.
    העיצוב של הבלוג שלך מדהים, מסור למעצבת את ברכותיי החמות..

    השבמחק
  3. טו-אוב, נתקלתי בספר הזה בספריה ותהיתי לגביו.. עכשיו אחליף אותו, תודה.

    והעיצוב של הבלוג אגב מהמם, מסור למעצבת המוכשרת.. וגם הרעיון - אני חזק בספרי מתח מאז הלידה, אז אתעדכן..!!

    השבמחק