יום שישי, 2 במאי 2014

פשעים - פרדיננד פון שיראך






















פרדיננד פון שיראך הוא עורך דין פלילי העובד בברלין. קשה להזכירו מבלי לציין שהוא גם נכדו של באלדור פון שיראך, שעמד בראש תנועת הנוער ההיטלראי ומושל וינה במהלך עליית הנאציזם ומלחמת העולם השנייה.
בספרו "פשעים", הוא מתאר מקרי פשע שונים ומשונים, כולם מרתקים, ודרכם מנסה לומר משהו על החיבור בין חוויה אנושית פנימית למעשים מזעזעים המתבצעים על ידי בני מיננו מדי יום.
בנוסף, הוא מעורר בנו את השאלה, איך לעזאזל הצליח לטפל במקרים כל כך מרתקים?

"פשעים" משתייך לסוגת ה"true crime", והוא מצטרף ל - "השטינקר הטוב" ו-"החבר'ה הטובים", שכבר נסקרו בבלוג ומהווה תוספת לקבוצה מצומצמת מאוד של ספרים מתורגמים ומקוריים בז'אנר שנחשב למעט בעייתי, בשל היבטיו המציצניים/ספרותיים-נמוכים - הסוגה נחשבת לעתים לכזו שמספקת לקוראים הצצה ממרחק בטוח אל עולם מכוער שבו לתוקפנות ואכזריות מקום מרכזי.

אז מה יש לנו כאן? שיראך פורש בפנינו קשת מגוונת של סיפורים, מאוכלסת בגלריה של דמויות מרתקות - נער כפרי מוזר שמפתח הפרעה מטרידה, סטודנט אלגנטי שמסתיר - גם מעצמו - סוד מזעזע עד לסוף המר, חבורת בריונים רצחנית שכנראה מסתבכת עם היפני הלא נכון בסיפור שנותן משמעות חדשה למונח "סערה בכוס תה", ומצמרר מכולם, סיפורו של האדם שהגן על עצמו בתחנת הרכבת מול שני בריונים ניאו-נאצים.
על הדרך מתקבל גם תיאור מעניין אך חלקי של מערכת המשפט הפלילי בגרמניה (הידעתם, בגרמניה המושבעים משמשים כשופטים לצד השופטים שהוכשרו למלאכה) וסיור ברחובות ברלין על רובעייה השונים.

שיראך מנסה, במידה ניכרת של הצלחה, ליצור קובץ של סיפורים מכובדים, שיכולים לתפקד גם כיצירות ספרותיות.
כל הסיפורים ארוזים היטב בכתיבה מאוד קצבית וחלקה - שיראך מפגיז בתיאורים מעניינים, התבוננויות מעמיקות אל נפשם של גיבוריו, וגם מתייחס למורכבות שבעשיית צדק, מעצם הבאת נקודת מבטם של הפושעים, המייצרת הזדהות עימם (בהקשר הזה הסיפורים "הפסל" ו"האתיופי" בולטים עד מאוד).

עם זאת, הניסיון ליצור פרוזה צורם מעט בקטעים שבהם ברור לנו כי לא ייתכן שהכותב יכול לרדת לרמת הדיוק אליה הוא יורד - איך בדיוק נראו השמיים באותו יום שבו ביצע הלקוח את הפשע, מה חשבו הדמויות, בדיוק באותה נקודת זמן. תיאורים אלו שכתובים כאמיתיים אבל ברור שהם בדיוניים מעוררים מין "ברקס" בקריאה, היות שברור שבדיון ומציאות מתנגשים בהם. אבל בשל עובדת היותו של הקובץ מרתק וקריא עד מאוד, לא היו יותר מפס האטה בנסיעה מהירה וקצרה (מדי).

ציונים:

כתיבה: 9 מדויקת ומרתקת
קצב: 9

ממוצע: 9

בונוס/עונש: מינוס נקודה על הדיסהרמוניה שצצה לעיתים בין אמת לבדיון.

סופי: 8.9

מקבץ מעולה של סיפורי פשע  אמיתיים, שמתפקד גם כספר פרוזה מהודק ומהנה לקריאה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה