יום שלישי, 29 בדצמבר 2015

היה זה הוא? - שטפן צוויג
























שלל אירועים פקדו אותנו השנה. ביניהם, היעלמה ההדרגתי אך מהיר של הוצאת זיקית. הודעה לקונית על פרישה של אחת משני השותפים, שאחריה הודעתו הלקונית של השני. באתר האינטרנט בוטלה אפשרות רכישת עותקים פיזיים, ולאחר מכן האפשרות לרכישת עותקים אלקטרוניים. חודש אחר כך, ראיון אניגמטי משהו עם אחד השותפים, לא סיפק תמונה ברורה. בתור סוקר ספרי מתח, אין לי אלא - מעבר לצער בדבר היסגרה של הוצאה עצמאית עם אג'נדה ובחירות מעניינות - להלין על כך ש"משכו" אותי באף. "אסופת ספרי מתח ואימה", שהופיעה כספר עתידי, בזמן עליית אתר האינטרנט של ההוצאה, בוששה להתרחש עד מותה העלום. מדי חודש בחודשו - כשאני מקפיד על הרגלי האובססיבי לתור אחר ספרים עתידיים באתרי ההוצאות השונות - ראיתי כיצד כרכים אחרים חולפים על פני אותו אוסף מבטיח, שתמיד נותר רק הבא בתור. וכעת אינני יודע אם יראה אור.

אבל די עם טרוניותיו של חובב מתח אובססיבי. "היה זה הוא?" מאת שטפן צוויג, הנה נובלה קצרצרה, השנייה בסדרת "מיני זיקית" (שהצטרפה לסדרת "זיקית נואר" שגם במסגרתה יש כמה ספרים שאני מקווה שעוד יראו אור יום).
ההוצאה מכריזה על "היה זה" כמותחן. הדבר יוצא דופן, מפני שצוויג, סופר בעל שם, מוכר בעיקר בשל כתיבה רגשית/היסטורית מעמיקה, ולא סופר מתח. ואכן, "היה זה הוא?" אינו ספר מתח קלאסי, אלא עלילה עוכרת שלווה, בעלת מבנה ליניארי, המעמידה במסלול התנגשות טרגי אלמנטים מוכרים מחיינו האנושיים - אינטראקציה עם אנשים בעלי קווי אופי ייחודיים, הכמיהה להגשמה עצמית, יחסי שכנות וחיות מחמד. והתערובת הזו יכולה להיות נוראה, גם כאשר לנוכחים אין כוונות זדון.

העלילה הקצרצרה מתרחשת באזור כפרי אליו הגיע זוג פנסיונרים כדי לבלות בנעימים את שנות הפרישה. מולם עובר להתגורר זוג צעיר המתחיל את חייו המשותפים. הקשר בין הזוגות מתפתח, ומניע עלילה שעליה עדיף שלא להכביר במילים. צוויג הוא כותב שאינו זקוק למחמאות ממני. אפשר להוסיף שבספרון הקצרצר הזה, הוא מפגין כתיבה מעט שונה ממה שזכור לי מסיפוריו שקראתי כנער ("במבוכת הרגשות", "אמוק"), יותר אוורירית ויותר מהירה, עם בנייה מוצלחת של אווירה מותחת, הרבה בזכות הניגוד בין הטון הלקוני ואובר-רגוע של המספרת, להשתלשלות העניינים המסמרת (שיער). הדמויות עגולות יחסית למה שניתן לדחוס לנובלה. בולטת לטובה דמות המספרת שתגובותיה לאירועים משאירות סימני שאלה באשר ליכולת גמלים להבחין בדבשותיהם.

ציונים:

כתיבה: 9 מהודקת.
קצב: 8.5.
דמויות: 8.5.
תעלומה: לא רלוונטי.

ממוצע: 8.66666

בונוס/עונש: בונוס שליש נקודה על וירטואוזיות וכתיבה מהירה ועוכרת שלווה שבד"כ, אם אני זוכר נכון, אינן מאפיינות את צוויג.

סופי: 8.7

מעשייה פסיכולוגיסטית קצרצרה ואפלולית, מסתבר שגם בצוויג הייתה קצת זיקית.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה